TERRÄNGTRÄNING

Upp tidigt idag igen då ;) Åka iväg till stallet, borsta ponnyn och lasta. Körde till Trossnäs, lasta av och gjorde iordning honom :) sen skritta jag och Madde fram, tränaren kom fram och prata med oss om regler och hur vi skulle tänka osv.  Sen red vi fram lite kort :) Innan vi börja så gick våran tränare igenom vad vi skulle göra och sånt. Alla hade varit där förut och tränat och dom flesta tävlade också utom jag och Madde xD så vi fick hoppa lite lägre och dom lite högre, haha jag hade nog inte vilja hoppa lika högt som dom andra gjorde för hästarna kan ju inte riva lixom ;)

Tränaren kom fram till mej och fråga vf jag inte hade några sporrar på mej och jag svarade att min häst blir völdigt het i skogen så därför behövs inga sporrar. Han bara fnös och sa "ja vi får väll se"

Vi började travhoppa en stock på typ 80cm kanske :) Pumba fatta inte riktigt poängen i början och tyckte att terräng var en konstig grej. Sen gick vi vidare till en vit grind, asså det var värkligen en grind som man har till staket xD Så den var igentligen ganska elak med tanke på att det varken var ett natur hinder och den smälte absolut inte in i skogen så det var som ett terränghinder på en hoppbana kan man säja :) Pumba stannade på den första gången men andra gången så hoppa han :) Sen la tränaren en svart vattenmatta framför grinden och vi fick rulla några gången :) Inga problem alls, Pumba bara tog det :) Han var väldigt pigg och bara drog mot hindret, studsa på stället och slängde med huvudet :D Sen hoppa vi ett hinder som var som en mur, byggd av vedträn :) Efter hindret var den bred lång stig, tränaren sa att efterhindret så skulle alla dra på på fullgalopp det snabbaste man bara kunde, alla utam en och det var jag xD Han tycket att Pumba var för het så vi skulle lugna ner honom istället xD HAHA, undra om han fortfarande tyckte att jag behövde sporrar ;) Sen gick vi vidare till en grav, efter graven var det en lite uppförsbacke på typ ett galoppsprång och sen en stock :) Först ledde han dom hästarna som inte var vana asså Pumba och Benjamin över graven och så fick vi ride förbi stocken, Pumba titta inte alls ner på graven utan tog den som om han aldrig hade gjort något annat i hela sitt liv :) Sen fick vi trava över den några gången och slutligen trava över graven och hoppa stocken :) Allt gick jätte bra och Pumba älska det ! Efter det fick vi hoppa en stock på typ 85cm kanske, bara för att göra det lite lätt för hästarna i mellan åt :) Nu börja Pumba fatta vad terräng handla om, han tveka inte på något ! Sen fick vi ride över en "Kulle" typ som var ganska slät på en sidan och ganska brant på andra :) På mitten låg det en lite vit stock, där travde vi över föst och sen galoppera :) Efter att alla hade gjort det så tog tränaren fram en grind som han la över den lilla stocken, och så fick vi hoppa det. Pumba tog även det hindret som ingenting :) Till sisst, VATTENGRAVEN :D haha det mest efterlängtade kan jag lova ! Först fick vi skritta igenom den 2 gånger, sen trava 2 gånger och galoppera 2 gånger :) Från en hållet så var det lixom som ett litet nedhopp från kanten, därifrån fick vi hoppa ner och sen fortsätta rakt fram och hoppa upp över en stock :) Det var ju ganska jobbigt för hästarna, dom fick ta i väldigt så Pumba var ju ganska loj mot det, men han hoppade och efteråt så skulle jag öka honom och satte i skänklarna, då fick jag ett sjut tillbaka, så som bruntiga ston brukar låta när dom luktar på varnadra och ett ordentligt bakut från Pumba (y) haha kärring, men sen öka han som bara den ;)

Efteråt så sa tränaren att Pumba var en riktigt klok häst som hoppade med huvudet och verkligen tänkte sej för, han var inte en sån där snäll häst som hoppa allt för att vara snäll även om den visste att det var farligt, en hinderklok häst är den bästa hästen sa han :) Och med tanke på att detta var första gången för Pumba så gick det väldigt bra :D

 



Släng en kommentar?

/Andrea

Kommentarer
Postat av: sofie

åå jag vill oxå träna terräng!

vet du när nästa träning är? :)

2010-09-12 @ 16:41:43
URL: http://sofieocholivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0